T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
NİĞDE / MERKEZ - Fatma ve Mehmet Karaca İmam Hatip Ortaokulu

HAFIZLIK PROJESİ

Örgün Eğitimle Birlikte Hafız Yetiştirme ve Akademik Başarıyı Destekleme Projesinin Amacı ve Hedefi Nedir?

 

 

  İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile İl Müftülüğü arasında imzalanan protokol çerçevesinde, fenni ilimlerle birlikte manevi yönden gelişmiş nesiller yetiştirilmesinin amaçlandığı "Hafızlık Okulu" projesi olarak başlamıştır.

Projenin Amacı;
İmam Hatip ortaokullarında okumakta olan öğrencilerin, yaş düzeylerine ve dönemlerinin ihtiyaçlarına uygun, okulla barışık bir biçimde hafızlık çalışmalarını yapmaları sağlamak; bununla beraber akademik başarılarına yardımcı olmak ve öğrendikleri bilgiler için uygulama alanı sunmaktır.
Ayrıca hafızlık programıyla beraber İmam Hatip Ortaokullarından mezun olan öğrencilerin eğitimlerini yine proje kapsamında açılacak olan bir İmam Hatip Lisesi'nde devam etmesi, bu aşamada da Gerek İslami ilimlerde gerek yabancı dil alanında gerek de fenni ilimlerde okullarıyla beraber üst düzey bir eğitim almalarını sağlamaktır. 
 
Nasıl Bir İnsan?
Proje şahsiyet sahibi, her ortam ve şartta inandığı değerleri ödün vermeden yaşayan ve savunan, bağnazlığa bulaşmamış, kendisi ve toplumu için faydalı olmayı hedefleyen gençlerin yetiştirilmesine destek olmayı amaçlamaktadır.

 


Neden Hafızlık?
Günümüzde sayıları ve aynı doğrultuda önemi de oldukça artan İmam Hatip Liseleri ve Ortaokulları vizyon ve misyon olarak sadece Türkiye'de değil tüm dünyada önemli hizmetlere imza atacak gençler yetiştirmektedir. Bu okullarda okuyan gençlerin din alnındaki temel kaynakları şüphesiz Kuran'dır. Öğrencilerin Kuran'ı tanımaları dini temel kaynaklarından öğrenmeleri açısından önemlidir. Bu, din anlayışında bağnazlığa ve taklitçiliğe karşı bir önlem niteliğindedir. Kuran'ı gerektiği gibi tanıyan gençler, dine sonradan giren hurafeleri fark edecek, yanlış, aynı zamanda da birey ve toplum için zararlı din anlayışlarına karşı düzgün bir duruş sergileyebileceklerdir. Kur'an'ı düzgün bir şekilde tanımanın da ilk adımı şüphesiz onu düzgün okumak ve hafızlık yapmaktır.
Hafızlık, bir öğrencinin hadis, fıkıh, siyer, kelam vb. alanlarda eğitimi sırasında ufkunu açacak, öğrendiklerine birincil kaynaklardan delilleri gösterecek ve böylece öğrencinin öğrenmesinin yanında öğrendiği bilgileri temellendirmesini sağlayacaktır.
Projenin ortaöğretim aşamasında hafızlığı tamamlamış öğrencilere Arapça dil eğitimi imkânı sunulacaktır. Sonunda mezun olan öğrenciler Kuran'ı ezberlemiş ve onun tüm ayetlerini tercüme edebilen gençler olacaklardır. Verilecek İslami alan dersleri, özelikle de tefsir dersleri sayesinde Kuran'ı anlayabilen ve anlatabilen gençler olmaları hedeflenmektedir. Proje bu hedefe hizmet etmektedir.

Hafızlıkta Neden Ortaokul?
Proje çocukların erken yaşlarda hafızlık çalışmalarına başlamalarını ve dört yılda yavaş yavaş ve sindire sindire hafızlık yapmalarını esas almaktadır. Zira gerek kıraat için dilin şekillenmesi gerek de Kuran ezberleme çalışmalarının hızlı ve kalıcı olması için en uygun yaşlar ortaokul yaşlarıdır. Sekiz yıllık eğitimle birlikte hafızlık çalışmalarının ortaöğretim düzeyine gerilemesi hafızlık çalışmalarının sürdürülmesini oldukça zorlaştırmışken yeni eğitim sistemi bu fırsatı tekrar ortaokul düzeyindeki öğrencilere sunmuştur.
Bu öğrencilerin, okuldaki eğitim ve öğretim faaliyetlerini aksatmadan hatta onlara yardımcı olup okul başarılarını arttırarak hafızlık eğitimi alabilecekleri ortamlara ihtiyaç duyulmaktadır. Proje bu ihtiyacı karşılamayı amaçlamaktadır.

Neden sosyal etkinlikler?
Öğrencilerin okul çalışmalarının yanında hafızlığa zaman ayırmaları takdir edilmelidir ki zor ve bir o kadar fedakârlık isteyen bir iştir. Bu zorluklara rağmen öğrencileri bu faydalı uğraşa yönlendirmek, çevrelerindeki çekici ama faydasız hatta zararlı alışkanlıklardan onları uzaklaştırmak ve onları faydalı bir uğraşa yönlendirmek de oldukça güçtür. Bunun için bu öğrencilerle düzenli olarak ilgilenmek, zorlandıkları noktalarda onlara destek olmak ve bu uğraşlarını ilgi çekici bir hale getirmek eğitim öğretim işinin bir görevidir. Bu proje hafızlık çalışan öğrenciler için büyük bir fırsat olacaktır. Proje sosyal alanda başarı gösteren ve çevresinde insanlarla sağlam sosyal bağlar kuran gençler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Neden Akademik Başarı?
Proje sadece ilahiyat alanında hizmet edecek gençler değil, ilgi ve yeteneklerine uygun kendi seçecekleri alanlarda topluma hizmet edecek gençler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Zira sağlam bir Kuran bilgisi ve ahlakı bugün tüm alanlarda ülkemizin ve ümmetin en büyük ihtiyacıdır. Bu amaca binaen proje kapsamında öğrencilerin Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler ve Fen ve Teknoloji... vb. alanlarda, ortaöğretimde ise tüm fenni ve edebi alanlarda desteklenmesi sağlanacak ve inşallah hafız doktorlar, hafız mühendisler, hafız çiftçi ve işçiler, hafız devlet adamların eğitimlerine yardımcı olunacaktır. Proje belirli bir kalitede insan yetiştirmeyi hedef edinmektedir.

Neden Yabancı Dil?
Türkiye stratejik konumu itibariyle ve gelişimi neticesinde dünya üzerinde birçok ülkeyle sıkı ilişkiler içerisindedir. Bu da yabancı dil bilmenin önemini arttırmaktadır. Ayrıca ilim alanında kendini geliştirmek isteyen bir kişinin de Arapça ve İngilizce alanlarında kendisini geliştirmesi gerekmektedir. Proje kapsamında öğrencilerin bu iki dili öğrenmeye istekli hale gelmeleri ve temel eğitimlerini ortaokul tamamlamadan almaları amaçlanmaktadır.
 
Proje çerçevesinde öğrencilerde şu temel kazanımları gerçekleştirmek amaçlanmaktadır;
·         Hafızlık gibi Kuran çalışmalarına istekli hale gelmek,
·         Kuran'ı kurallarına uyun bir biçimde okumak,
·         Kendisine ve topluma faydalı uğraşlar edinerek zararlı uğraşlardan uzaklaşmak,
·         Akademik alanda başarılı olmaya istekli olmak,
·         Birden fazla dil öğrenmeye istekli olmak,
·         Öğrendiklerini sosyal alana aktarması gerektiğini fark etmek,
·         Kendisine ve topluma faydalı projeler üreterek bu projelerde görev almak.
 
1.4     Hedef Kitle ve Sayısı
Proje ortaokul ve ortaöğretim olmak üzere iki aşamalı bir şekilde tasarlanmıştır. Birinci aşama Hafız İmam Hatip Ortaokulu, ikinci aşama ise Hafız İmam Hatip Lisesidir. İkinci aşamaya geçiş TEOG puanına göre ve isteğe bağlı olacaktır.
Her yıl ortaokul 5. Sınıf düzeyinde projeye öğrenci alınacaktır. Bu öğrenciler projede toplam dört yıl eğitim göreceklerdir. Her yıl projeye sadece 80 öğrenci alınması planlanmaktadır.
Öğrenci sayısının sınırlı tutulması projenin başarıya ulaşması açısından önemli görülmektedir. Özellikle Kuran derslerini verecek nitelikli eğitmen sayısı önemlidir. Zira ilk yıl 80 öğrenci için 5 Kuran eğitmeni görevlendirilecektir. Sayının sınırlı tutulmasının diğer bir nedeni ise öğrenci sayısı arttıkça öğrenci kalitesinin de düşecek olmasıdır.
Projeye seçilen öğrenciler 16'şar kişilik gruplara ayrılacaklardır. Öğrenciler Kuran derslerinde ve sosyal etkinliklerde bu gruplarla hareket edeceklerdir. Her grup için bir grup lideri belirlenecektir.

 

Öğrenci Seçimi;
Proje Milli Eğitim Müdürlüğü ve İl Müftülüğü ile işbirliği çerçevesinde yürütülmektedir. Öğrenci seçimlerinde ilk önce projenin tanıtımı amacıyla ilkokullarda görev yapan DKAB öğretmenleri ile bir toplantı yapılacak ve bu toplantıda proje öğretmenlere tanıtılacaktır. 
Ardından 4. Sınıf öğrencilerinden istekli ve yetenekli öğrencilere  II.dönem boyunca kurslar düzenlenmesi planlanmaktadır. Daha sonra bu öğrenciler ve diğer başvuranlaröğrencilere içerisinde 4. Sınıf müfredatı ve sözel hafıza IQ testlerinin olacağı il  geneli sınav yapılacaktır.

Deneme sınavında başarılı olan ilk 160 öğrenci uzman öğretmenlerin oluşturduğu komisyon tarafından bir mülakata tabi tutulacaktır. Bu mülakat neticesinde belirlenen ilk 120 öğrenci projenin eleme aşması olan yaz kurslarına alınacaktır. 

 

1.     
1.5. Okul Müfredatı ve Gerekli Kuran Dersi:
Projenin sağlıklı bir şekilde uygulanabilmesi için her gün 4 ders saati Kuran dersi zorunluluk arz etmektedir. Ancak günlük 7-8 saat okul dersinin üzerine 4 ders saati Kuran dersi öğrenciler için oldukça ağır bir yük durumundadır. Bunun için İmam Hatip Ortaokulları Haftalık Ders Çizelgesinde ufak bir takım değişikliklere gitmek ve en azından 5. Sınıf kademesinde bazı derslerin ders saatlerinin bir kısmını Kuran dersine aktarmak bu problemi çözecektir. Böylece günlük 10 ders saati ile öğrenciyi yormadan eğitim öğretim devam edecektir.

1.6. Öğretici Görevlendirme:
Projenin temel gereksinimlerinden birisi de Kuran dersleri için görevlendirilecek öğreticilerin kaliteli olmasıdır.
1.7. Özet
Proje Hafızlık temelinde dört ana konuda çalışmalarını yürütecektir.
> Hafızlık faaliyetleri,
> Akademik başarıyı arttırmaya yönelik faaliyetler,
> Dil eğitimine yönelik faaliyetler,
> Sosyal faaliyetler ve toplum hizmetleri.
 
Öğrencilerin seçiminin ardından öğrencilerle birlikte çalışmalara başlanır. Öğrenciler 16'şer kişilik gruplara ayrılır ve her grup için bir hafızlık hocası ve bir grup lideri eğitimci görevlendirilir.
Hafızlık hocası öğrenciye hafızlık çalışmalarında rehberlik ederken grup liderleri öğrenciyi takip eder, onunla yakından ilgilenir, sosyal faaliyetleri ve toplum hizmetlerini beraber planlayarak beraber gerçekleştirir ve çalışmalarında gruba destek olurlar. Grup liderlerinin öğrencilerle anlaşabilecek kişiler olmasına dikkat edilir. Hafızlık faaliyetleri hafta içi planlanırken sosyal faaliyetler hafta sonu planlanır.

Hafızlık faaliyetleri;
Hafızlık faaliyetlerinin Program için hazırlanacak olan derslik sistemine sahip bir binada gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. Hafızlık faaliyetleri için öğrenciler her gün önce hafızlık yapacakları binaya gelirler. Ardından her grup kendi öğreticisi ile günün dersini gerçekleştir, hafızlık derslerinin ardından yemek, temizlik gibi ihtiyaçları karşılanır, dersin ardından öğrenciler okul derslerine devam ederler. Hafızlık faaliyetleri aşağıdaki aşamalarda yapılması öngörülmektedir.  
  Örgün eğitimle birlikte hafızlık projesinin aşamaları şöyledir:

 

a.      Öğrenci Seçimi Aşaması: İlkokul 4. sınıfı bitiren öğrenciler arasından hafızlığa kabiliyeti olan öğrenciler proje imam hatip ortaokulu müdürlüğünün başkanlığında oluşturulan bir komisyon tarafından Mayıs-Temmuz ayında seçilir. İlkokulu bitirenler akademik düzey, Kur'an-ı Kerim okuma düzeyi, ezberleme-yorumlama kabiliyeti ve genel yetenek düzeylerini ölçen yazılı sınavla alınabilir. Sınavla ilgili esaslar ayrıca bildirilecektir.

 

b.      Hafızlık Ön Hazırlık Eğitimi Aşaması: Komisyonca belirlenen kriterlere göre seçilen öğrenciler yaz dönemi en az bir ay hafızlık ön eğitimi programında yoğunlaştırılmış Kur'an eğitimi alırlar. Sosyal, kültürel ve sportif etkinliklere katılırlar. Bu aşama hafızlık eğitimi alacak öğrenciler için olmazsa olmaz dönemdir.

 

c.       Hafızlığa Hazırlık Aşaması: 5. Sınıfa kaydolan öğrencilere İmam Hatip Ortaokulları Haftalık Ders Çizelgesi'nin 4. Maddesi gereğince haftada dokuz (9) saat Kur'an-ı Kerim dersi verilir. Bu derse yukarıda belirtildiği gibi "Kârî ve Mukrî / Okuyucu ve Okutucu" vasıflara sahip öğretmenlerin girmesi şarttır. Hafızlığa hazırlık süreci en geç o yılın Mart ayı sonuna kadar bitmelidir.

 

d.      Hafızlık Başlangıcı Aşaması: Hafızlığa hazırlık sürecini tamamlayan öğrenciler 5. Sınıfın Mart/Nisan ayında hafızlık yapmaya başlarlar. Okuldaki öğretmenlerine veya işbirliğine gidilen Kur'an Kursu öğreticisine ilk on cüzün sonundan her gün bir sayfa ezber vermeye başlarlar. (Hafızlık süreci 10+10+10 cüzün tamamlanması şeklinde olması tavsiye edilir. Bu sitemde öğrenciler önceki ezberleri daha çabuk hatırlayacak, hafızlıklarının yarıda kalması durumunda Kur'an'ın 1/3'ünü sure sırasına göre ezberlemiş olacaklardır. Bu sistemde önceki ezberlerin tekrarı ise şöyledir: İlk on cüz tamamlandıktan sonra 11. Cüzün son sayfasını ezberleyen öğrenci birinci cüzün son beş sayfasını ezbere tekrar eder. 12. Cüzün son  sayfasını ezberlediğinde 2. Cüzün son beş sayfasını ezbere tekrar eder. Sistem bu şekilde devam eder.)

 

e.       Hafızlık Yapma Aşaması: Hafızlığa başlayan öğrenciler 6. Sınıfta Millî Eğitim Bakanlığı  Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları yönetmeliği Madde 32/4'e göre okula bir (1) yıl ara verirler ve işbiriliği yapılan Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı Kur'an kursunda hafızlık sürecini tamamlarlar. Bu öğrencilerin en fazla on beş (15) ay bir süreleri olacağı için hafızlıklarını tamamlamaları planlanır.

 

f.       Hafızlık Pekiştirme Aşaması: 6. Sınıfta ara veren ve o yılın Haziran ayında ilgili yönetmeliğe göre sınava girerek sınıfını geçen "Hafız Öğrenciler"  7. Sınıfa devam ederlerken haftada 9 saat Kur'an-ı Kerim dersi alırlar ve hafızlıklarını o yıl içerisinde pekiştirirler. Bu öğrenciler 8. Sınıfta da pekiştirmeye az az aldıkları sayfalarla devam ederler.

 

Ortaöğretim Dönemi(Hafız Öğrenci kabul Eden Proje İHL'lerde): Öğrenciler artık Kuran Arapçası, Tefsir, İslam Hukuku... gibi alanlarda çalışmalara başlar bununla beraber daha geniş aralıklarla hafızlıkları tekrar dinlenir.  

Akademik Başarıyı Destekleyen Faaliyetler;
Yukarıda amaçlar bölümünde bahsedildiği üzere Programın temel amaçlarından biri de hafızlık yapan öğrencilerin akademik alanda da gayet başarılı öğrenciler olmalarını sağlamaktır. Hafızlık çalışmalarının zorluğuna rağmen seçilecek öğrencilerin kalitesi ve samimiyeti öğrencileri her iki alanda da başarılı olmalarına imkân sunmaktadır. Zaten dikkat edildiyse hafızlık çalışmalarının ağırlığı, yaz tatillerine ve öğrencilerin ara verecekleri yıla aktarılmış durumdadır.
Akademik çalışmalar hafta sonlarına programlanır, bu çalışmalarda öğrencilere ders anlatımından ziyade öğrendiklerini pratiğe dökme imkânları sunulmaya çalışılır. Konular okul dersleriyle paralel devam eder.
Matematik başarısı öncelikli hedef konumundadır. Zaten uzmanlar hafızlık yapabilecek öğrencilerin matematik alanında da başarılı olabilecek öğrenciler olduğunu belirtmektedirler. Seçilecek ve bu alanda görev almaya istekli bir Matematik öğretmeni oluşturacağı programa göre çalışmalarını sürdürür.
Fen ve Teknoloji dersinde hedef okulda öğrenilecek teorik bilgileri eğlenerek, görerek ve dokunarak pratiğe dökecekleri bir laboratuarın program çalışmalarına hizmet vermesidir. Böylece öğrenciler okulda bulamadıkları bir imkânı programda bulacak hem öğrenecek hem de tecrübe kazanırlar.
Sosyal Bilgiler dersinde tarihsel olayların günümüze ışık tutan yönleri üzerinde durulur, coğrafya konuları hakkında belgesellerle öğrenilenler pekiştirilir, sosyoloji ile alakalı konularda çocuklarda bir toplum bilinci oluşturulmaya çalışılır.
Türkçe alanında grup liderleri öğrencilerin her hafta mutlaka bir kitap okumalarını, bununla beraber bir iki cümle ile de olsa mutlaka her hafta bir şeyler yazmalarını ve fikirlerini kısaca arkadaşlarıyla paylaşmalarını sağlayacak ve düzenli olarak grubunu takip edecektir. Okuyan, okuduğunu yorumlayan ve düşüncelerini yazabilen öğrencinin Türkçe dersindeki başarısının artacağı ortadadır.
Dini Dersler ortaokul kademesinde çocuklara bilgi ve yoruma boğmadan basit dersler şeklinde yapılacaktır. Bu alandaki çalışmalar ders olarak değil daha çok sosyal etkinliklerin içine yayılarak öğrenciye ahlak, edeb ve şuur verilmeye çalışılacaktır. Zira öğrenciler bu alandaki dersleri okulda alacaklardır.
5. Sınıftan itibaren kademeli olarak ilmihal dersi, 5. sınıfta hikaye ağırlıklı Peygamber kıssaları, 6. sınıfta Siyer, 7. sınıfta Kuran ve Hadis hikayeleri, 8. sınıfta Sahabe hayatları dersleri yapılabilecektir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 03.10.2022 - Güncelleme: 03.10.2022 12:20 - Görüntülenme: 480
  Beğen | 0  kişi beğendi